UTBILDNINGAR

VÅRA UTBILDNINGAR

HLR-utbildning Vuxen

Denna kurs kommer ge dig den kunskap du behöver för att kunna agera om någon i din närhet drabbas av ett plötsligt hjärtstopp.

Ni kommer bland annat lära er att:

• Utföra HLR, bröstkompressioner och inblåsningar
  • Lägga en medvetslös person i stabilt sidoläge
  • Använda en hjärtstartare
  • Identifiera och åtgärda luftvägsstopp

Vi anpassar alltid våra kurser efter era önskemål och hjälper gärna till att skräddarsy utbildningen så den passar er verksamhet och de behov och risker ni har hos er.

Vi kommer mer än gärna ut till er arbetsplats. Ha då i åtanke att lokalen ska ha gott om golvyta så alla kan utföra övningar på våra HLR-dockor.

Utbildningsbevis i HLR efter godkänd genomförd kurs.

• Kurslängd 2 timmar

Första hjälpen-utbildning

Första hjälpen är den första länken i vårdkedjan och handlar om att snabbt och riktigt kunna agera när en persons tillstånd har försämrats. En av de viktigaste delarna med första hjälpen är att kunna göra en kvalificerad bedömning av läget, påkalla hjälp, larma och agera vid  bland annat luftvägsstopp, hjärtstopp, medvetslöshet och stroke om du är först på plats.

I denna utbildning kommer ni bland annat lära er:

• Kunskap om arbetsplatsens olycksfallsrisker
  • Livsfarligt läge, bedöma och eventuellt flytta person från livsfarligt läge
  • Andning, hur man skapar en öppen luftväg och åtgärda luftvägsstopp
  • Att stoppa blödningar
  • Chock, att förebygga cirkulationssvikt
  • Först på olycksplatsen, hur du ska prioritera och handla på olycksplats)
  • Hur förbandsutrustningen fungerar och ansvaret för den

Utbildningsbevis i Första hjälpen efter godkänd genomförd kurs.

• Kurslängd 4-6 timmar

HLR-utbildning Barn

Det absolut viktigaste när det gäller att minimera skador, lidande och död hos barn är att ingripa innan det händer, att förebygga. Men allt kan inte förutses eller förebyggas. Därför är det jätteviktigt att alla med ansvar för barn lär sig vad man kan göra när olyckan redan har inträffat. Hur får man exempelvis bort ett föremål som täpper till barnets luftväg? Om olyckan är framme kan detta leda till andningsstopp och vidare till hjärtstopp om man inte behandlar barnet på rätt sätt.

I denna kurs lär vi dig bland annat:

• Att larma på rätt sätt
  • Anatomiska skillnader mellan barn och vuxen
  • Hur du kontrollera livstecken
  • Att skapa öppen luftväg
  • Lägga ett medvetslöst barn i stabilt sidoläge
  • Hjärt-lungräddning vid hjärtstopp
  • Identifiera och åtgärda luftvägsstopp

Utbildningsbevis i Första hjälpen efter godkänd genomförd kurs.

• Kurslängd 2-3 timmar
  • Antal deltagare 12 per kurs
  • Utbildningen behandlar två åldersgrupper, barn under 1 år och barn mellan 1 år till puberteten eftersom andning och cirkulation skiljer sig för spädbarn/barn under 1 år.